مرکز زبان دانشگاه اصفهان
آزمون TOEFL

برگزاري آزمون تافل

برگزاري آزمون TOEFL به شكل pbt از سال 1382 شروع و تا سال 1391 ادامه يافت. سازمان ETS كه برگزار كننده آزمون  از سال 1391 آزمون pbt تافل را مختومه اعلام كرد و ادامه آزمون تافل را بر اساس Ibt   ادامه داد. دانشگاه اصفهان با فراهم نمودن امكانات مورد نياز بزودي برگزاري امتحان تافل را ادامه خواهد داد.

 

توضيحاتي پيرامون آزمون تافل

        

آزمون انگليسي تافل (TOEFL) كه برگرفته از سرواژگان Test of English as a Foreign Language به معناي آزمون انگليسي به عنوان زبان بيگانه است، آزموني است كه ميزان توانايي افراد را در زمينه برقراري ارتباط به زبان انگليسي در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي مي‌سنجد. اين آزمون توسط موسسه اي‌تي‌اس (ETS) در دو نوع كاغذي و اينترنتي برگزار مي‌شود و در بيش از نه هزار دانشگاه و موسسه از بيش از يكصدو سي كشور جهان مورد پذيرش قرار مي‌گيرد. تافل اولين بار در سال 1964 برگزار شد و پس از آن تا كنون نزديك به 20 ميليون نفر در اين آزمون شركت كرده‌اند.

آزمون اينترنتي تافل Ibt

اين آزمون در اواخر 2005 معرفي شد و به ميزان قابل توجهي جايگزين دو نوع ديگر «مبتني بر كامپيوتر» و «مبتني بر دفترچه» گرديد. اين آزمون ابتدا در كشورهاي آمريكا، كانادا، فرانسه، آلمان و ايتاليا برگزار گرديد و از سال 2006 به كشورهاي ديگر نيز بتدريج راه يافت. آزمون «مبتني بر كامپيوتر» يا CBT در سپتامبر 2006 متوقف شد.

در اين نوع آزمون شركت كنندگان بايستي در تاريخهاي مشخص شده در محل حوزه آزمون حضور پيدا كرده و از طريق اينترنت آزمون را برگزار كنند. اعتبار مدرك اين آزمون با مدارك امتحانات تافل قديمي يكسان است ولي اين آزمون داراي تفاوتهايي مي‌باشد كه از جمله مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

·                   برخلاف تافل قديمي كه بيشتر تاكيد بر روي گرامر بود، اين آزمون تمامي مهارتهاي زباني را پوشش مي‌دهد.

·                   فاصله زماني بين شركت در آزمون و دريافت نتيجه بر روي اينترنت حدود دو هفته مي‌باشد.

·                   اين آزمون هر ماه چند بار برگزار شده و داوطلبان آزادي عمل بيشتري در انتخاب تاريخ آزمون دارند.

اين آزمون 4 ساعته بوده و داراي 4 بخش است. هر بخش ممكن است يك يا حتي چندمهارت را مورد آزمايش قرار دهديادداشت برداري در اين روش بر خلاف روش مبتني بر دفترچه مجاز است. اين آزمون نمي‌تواند بيشتر از يك بار در هفته برگزار شود. البته بايد دقت كرد كه ممكن است يك يا چند بخش به صورت طولاني (طولاني تر از حد معمول) ارائه شوند. در اين صورت مشخص نيست كدام بخش از سوالها واقعاً تصحيح شده و جزو نمره در نظر گرفته مي‌شوند. انتخاب سوالات تقريباً به صورت تصادفي است.


1. مهارت خواندن (Reading Comprehension)

 

اين قسمت داراي 3 الي 5 متن بلند و سوالاتي در مورد اين متنها است. موضوع متن‌ها آكادميك بوده و معمولاً در كتابهاي دانشگاهي يافت مي‌شوند. سوالات عمدتاً در مورد موضوع اصلي متن، جزئيات، برداشت‌ها، نحوه ديگر بيان جملات، جايگذاري جملات، واژه‌هاي مترادف مي‌باشد. در آزمون ibt دانشجو بايد مهارت‌هايي نظير خلاصه برداري، برداشت سريع ايده‌هاي اصلي و جدولبندي را دارا باشد. به طور كلي نيازي به اطلاعات قبلي در مورد متن نيست اما اطلاعات قبلي مي‌تواند كمك كننده باشد.


2. مهارت شنيداري (Listening Comprehension)


اين بخش شامل شش متن مي‌باشد؛ دو مكالمهٔ دانشجويي و چهار متن نيز شبيه سازي كلاس درس دانشگاهي و مباحثات است.


3. مهارت گفتاري (Speaking Comprehension)


اين بخش مجموعاً شامل شش قسمت است؛ دو قسمت مستقل كه در هركدام از آنها يك سوال درباره زندگي آكادميك مطرح مي‌شود و دانشجو بايد در مورد آن صحبت كند. چهار قسمت هم به صورت مجتمع است كه بخشهاي reading،listening همراه با بخش speaking وجود دارد. در اين بخشها دانشجو بايد در مورد خلاصهٔ متني كه مي‌خواند يا مي‌شنود و يا ايده‌هاي جديد خود در مورد اين متون صحبت كند. اين صحبت‌ها بايد دقيق، واضح و داراي تجزيه و تحليل دقيق از اطلاعات ارائه شده باشد.


4. مهارت نوشتاري (Writing Comprehension)


اين بخش شامل دو قسمت است. يك قسمت مجتمع و يك قسمت مستقل. در بخش مجتمع دانشجو بايد متن آكادميكي را بخواند، سپس به ادامهٔ آن گوش دهد و بعد از آن نظرات خود را در مورد متن بنويسد. در بخش مستقل نيز دانشجو يك مقالهٔ شخصي در مورد سوال ارائه شده مي‌نويسد.

نمره هر يك از مهارت‌ها بين 0 تا 30 بوده و در مجموع نمره بين 0 تا 120 است. نمره 79 يا 80 اين آزمون معادل 550 آزمون كاغذي شناخته مي‌شود كه براي ورود به اكثر دانشگاه‌ها در مقطع تحصيلات تكميلي مورد نياز است.

255 تعداد بازدید:
1395/08/15 تاریخ به روز رسانی:
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal